czwartek, 31 marca 2016


Autosan ma nowego właściciela. Firma trafiła w polskie ręce

30 marca 2016, 16:23 | Aktualizacja: 30.03.2016, 17:57
źródło:PAP
Autobus SANCITY 18LF Autosanu
Autobus SANCITY 18LF Autosanuźródło: Materiały Prasowe
Sanok dostaje swoją wielką szansę - powiedziała premier Beata Szydło w środę w Sanoku (Podkarpackie) podczas uroczystości podpisania umowy sprzedaży Autosanu SA. Firmę kupiło konsorcjum dwóch spółek PIT-Radwar i Huta Stalowa Wola; obie należą do Polskiej Grupy Zbrojeniowej.
Kupujący za będącą od 2013 r. w upadłości fabrykę zapłacili 17,3 mln zł.
"Myślę, że nie tylko autobusy, ale także - jak była zapowiedź w trakcie uroczystości podpisywania (umowy) - jest plan, żeby również produkowane były tutaj pojazdy dla wojska. Ale ten czas pewnie przed nami. Cieszę się, że dzisiaj ta umowa została podpisana, że dotrzymaliśmy słowa i Sanok dostaje swoją wielką szansę" - powiedziała premier Szydło.
Szefowa rządu podziękowała jednemu z inwestorów - HSW - która zdaniem premier "też czeka na to, żeby produkcja wojskowa była tam jeszcze intensywnej uruchamiana". "Te dobre plany dla HSW już są" - dodała.
"Widać wyraźnie tę drogę, którą pokazaliśmy; priorytety, które chcemy realizować w oparciu o odbudowę polskiego przemysłu, i bardzo ważną rolę tutaj MON, przemysłu obronnego. Będziemy to na pewno cały czas dalej rozwijać" - zaznaczyła premier.
Podczas pobytu w Sanoku premier w hali fabrycznej Autosanu spotkała się z mieszkańcami miasta. Przypomniała tam, że ostatni raz w Sanoku była 22 września 2015 r.
"Wtedy rozmawialiśmy o tym, co zrobić, żeby ten zakład pracy z tak wspaniałą historią mógł dalej funkcjonować, mógł się rozwijać, żeby (...) uratować te miejsca pracy, które są w tej chwili, ale żeby myśleć też o tworzeniu nowych" – zauważyła.
"Dzisiaj jestem tutaj po raz kolejny i mogę powiedzieć państwu z satysfakcją, że słowa dotrzymałam, że słowa dotrzymali ci, którzy wówczas bardzo, bardzo zabiegali o to, żeby zjawił się inwestor, który będzie chciał ten zakład ratować i rozwijać" – mówiła premier.
Jej zdaniem "przed Sanokiem dobra przyszłość", a pojawienie się inwestora w Autosanie "to jest symbol tego, że jeżeli wspólnie będziemy szukali dróg rozwoju, jeżeli wspólnie będziemy myśleli o rozwoju gospodarczym, to możemy zrobić bardzo dużo dobrego i możemy zrealizować ten plan, który jest w tej chwili jednym z priorytetów polskiego rządu - odbudowa polskiego przemysłu".
O wyborze oferty konsorcjum firm z Polskiej Grupy Zbrojeniowej poinformował na początku lutego syndyk masy upadłościowej Ludwik Noworolski. Zaznaczył wtedy, że ostateczna umowa sprzedaży ma zostać podpisana do końca marca.
W swojej ofercie kupujący zadeklarowali przejęcie pracowników, utrzymanie produkcji autobusów i wprowadzenie do oferty zakładu nowych produktów.
Konsorcjum złożone ze spółek wchodzących w skład PGZ już raz składało ofertę kupna Autosanu. Było to przed ubiegłorocznymi wyborami parlamentarnymi. W ostatnim tygodniu kampanii wyborczej ofertę kupna zakładu złożyło konsorcjum firm: Huta Stalowa Wola, PIT-Radwar i prywatna spółka SKB Drive Tech. Po wyborach ich oferta została jednak wycofana.
Autosan był w upadłości od początku października 2013 r. Wniosek o upadłośćzgłosił ówczesny zarząd spółki. Pod koniec maja ub.r. Prokuratura Okręgowa w Krośnie umorzyła śledztwo ws. upadłości Autosanu.
Spółka była pięć razy wystawiana na sprzedaż w przetargu. W ostatnim cena wywoławcza wynosiła 37 mln zł. Po piątym przetargu sędzia nadzorujący upadłość Autosanu zgodził się na sprzedaż fabryki z wolnej ręki.
Autosan oprócz autobusów produkuje też części do tramwajów oraz kabiny do pociągów; obecnie zatrudnia ok. 300 osób.
Fabryka uzyskała w ub.r. homologację na produkcję miejskich autobusów SANCITY z silnikami spełniającymi najbardziej rygorystyczną normę emisji spalin Euro 6. Zakład może produkować ok. 300 sztuk tych pojazdów rocznie.
Autosan SA jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 r. Od 2001 r. firma zaczęła projektować i produkować elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z firmami Pesa Bydgoszcz, Newag z Nowego Sącza i z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.
HSW SA jest jednym z największych w kraju producentów sprzętu wojskowego. Produkuje m.in. samobieżne haubice, transportery opancerzone i wyrzutnie rakiet. Z kolei PIT-Radwar to warszawska firma, która - podobnie jak HSW - należy do PGZ, działa w sektorze radiolokacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz